Szczeciński przewodnik Przemek Głowa opowiada o Szczecinie jako mieście nierozerwalnie związanym z wodą.

Portowy krajobraz Szczecina inspiruje artystów

"...dziś możemy obserwować renesans zainteresowania ideą miasta związanego nierozerwalnie z rzeką i z portem. Szczecin wraca do swoich korzeni, czyli do wizerunku, który wciąż funkcjonuje w pamięci i w doświadczeniu jego mieszkańców, w tym również - w twórczości lokalnych artystów. Jest to powrót do twórczych tradycji sięgających w istocie czasów niemieckich, pruskich i dalej - do okresu Gryfitów oraz, wcześniej, Słowian.

Tylko w ostatnich stuleciach nadodrzański Szczecin portretowali twórcy tacy, jak Hans Hartig, Eugen Dekkert czy Fritz Modrow. Uznaje się ich dziś za miejskich i marynistycznych klasyków, ale znaleźli przecież po wielu latach godnych następców. Chcemy odnowić i ożywić cenną tradycję szczecińskiego malarstwa (marynistycznego). Kolejne wydawane przez nas teczki zawierają limitowane serie malarskie i graficzne przygotowane w technice Giclée. Przedstawiają współczesne miasto sportretowane przez artystów malarzy - miasto przetworzone przez ich doświadczenie i biografię, ale także miasto osadzone w artystycznej historii Odry i Zalewu Szczecińskiego."

"Szczecin - Port i Rzeka"

seria grafik  wykonanych w nowoczesnej technice Giclée
teka nr 2
Według  pasteli : Marka Andały

Druga seria grafik z cyklu "Szczecin Port i Rzeka" powstała na podstawie prac wykonanych techniką pastelu olejnego Marka Andały - malarza żyjącego i tworzącego w Kazimierzu nad Wisłą.

Marek Andała od lat współpracuje z Galerią 111 i brał udział w wielu organizowanych przez nas projektach artystycznych. Jego dzieła pokazują znane miejsca z zupełnie innej perspektywy. Pozozwalają też spojrzeć trochę szerzej na związki Szczecina z wodą. To nie tylko stocznia, port i nadodrzańskie bulwary, ale także droga wodna na Bałtyk z portem w Świnoujściu czy krajobraz z łodziami rybackimi w Międzyzdrojach.

Tym razem przygotowaliśmy siedem grafik w technice Giclée wykonanych na podstawie pasteli Marka Andały. Nakład jest limitowany i wynosi 100 egzemplarzy.

Cztery prace przedstawiają szczeciński port i powstały w 2002 roku podczas pierwszego pobytu artysty w stolicy Pomorza Zachodniego. Pozostałe trzy to studium łodzi rybackich tworzących zanikający krajobraz kulturowy bazy rybackiej w Międzyzdrojach. Marek Andała stworzył je w 2007 roku podczas pleneru malarskiego w tym nadmorskim kurorcie.

Technika oryginału -  pastel

Pastel – technika malarska i rysunkowa oraz środek rysunkowy i malarski w formie kolorowego sztyftu, służący do nanoszenia kolorowych pigmentów na podłoże. Mianem pastelu określa się także kompozycję malarską wykonaną tą techniką[1].

Nazwa pastel pochodzi z języka włoskiego (pastello, od pasta – ciasto)[1].

Technika pastelu zaczęła być stosowana w malarstwie europejskim w końcu XV wieku, a rozwinęła się w XVII, by w wieku XVIII zyskać szczyt popularności, szczególnie wśród portrecistów. Ponowne duże zainteresowanie tą techniką malarską datuje się na koniec XIX i początki XX wieku.

więcej:https://pl.wikipedia.org/wiki/Pastel


O autorze prac

Marek Andała. Urodzony w 1957 w Ostrowi Mazowieckiej. Absolwent PLSP w Supraślu (1977). Studiował w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie: malarstwo w pracowniach profesorów Andrzeja Kołodziejka, Jana Popka i Ryszarda Winiarskiego oraz grafikę w pracowni prof. Maksymiliana Snocha. Dyplom z malarstwa uzyskał w pracowni prof. Ryszarda Lisa w 1984r. Marek Andała jest Członkiem ZPAP, współzałożycielem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich z siedzibą

w Nowym Sączu oraz Kazimierskiej Konfraterni Sztuki w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, gdzie prowadzi autorską galerię sztuki „Andała.”

Co mówią inni o twórczości  marka ANDAŁY

"

"Wydaje mi się, że Marka Andałę znam od zawsze, na pewno od dwudziestu pare lat, jego zdumiewające obrazy jeszcze dłużej. Jako malarza gmerającego w technice, a raczej w technologii materii malarskiej, zawsze mnie interesowało "pastelowanie".Marka, jego warsztat to co zdumiewającego jak się połapać w miłonie brudnych, połamanych kawałków kredek, porozrzucanych w jakichś przegródkach.? On o potrafi, wyczarować z nich  zdawałoby się nie istniejące kolory  Frapujące jest  w sztuce Marka jego "podglądane " jakby przez lupę fragmentów pejzaży, zaka-Marków ,bram ,  sieni czy kawałków ścian. Tak, Marek Andała, podglądając kawałki małego świata, maluje wielkie obrazy"


Tomasz Lubaszka

/Artysta Malarz

"

Pastel jest jak pyłek, jak kurz. Rysowanie czymś takim to dla mnie prawdziwa męka. Z tym większym uznaniem przypatruje się pracom Marka."... Codziennie przechodzi pod moim oknem na Rynek na kawę .Ilekroć go widzę mam wrażenie ,że odnajduję w Marku rodzaj osobliwego skupienia, nieustającej gotowości do przetwarzania doznań zmysłowych na przedmiot sztuki. Odkrywam to potem w jego pracach. Kazimierz kusi szeroką perspektywą Jest ładny i harmonijny. Ale Marek skupia się na tematach "molekularnych". Fragmencikach, które w zasadzie można uznać za wszechobecne, uniwersalne. Czasem z trudem uświadamiamy sobie obecność "kazimierskiego ducha"  


..Marek jest egzotyczny, inny niż inni, a przy tym jest prawdziwym mistrzem warsztatu. Sam przemyka przez ten świat jakby był pastelem, pyłkiem. Cichutko, prawie bezszelestnie, z uśmiechem  zadumą. Czasem na plenerach odezwie się nieco głośniej, Tak jakby chciał obudzić samego siebie.


Jan Wołek

Artysta Malarz

"

 Zastanawiałem się jak napisać te kilka słów o artyście wspaniałym i wyjątkowym, człowieku niezwykłym  i szlachetnym, postaci nietuzinkowej Marku Andale. Czy napisać, że twórczość  malarska Marka Andały jest rozległa, oryginalna, niezwykle profesjonalna  i po prostu piękna? Czy napisać może ,że to "potężny malarz, ale jako osoba jest niezwykle delikatnym, ujmującym i ciepłym, zawsze skorym  do wszelkiej pomocy człowiekowi?....Czy może napisać inaczej - że to artysta uważny i bardzo inteligentny, z ogromną , nieograniczona wyobraźnią-prawie filmową, bo zamykając przestrzeń w obrazach, w swoich niezwykłych kadrach jest niedoścignionym.....  


Piotr Zieliński

 Właściciel Galerii Wirydarz

"Pokład Dziobowy"30x40cm,2002

"POKŁAD DZIOBOWY"

Pokład dziobowy( w żargonie marynarskim zwany "bakiem" to bardzo ważna część statku.
Na "baku" znajduje się pole manewrowe z dużą windą kotwiczną a pod pokładem komora na łańcuch kotwiczny i magazyn lin cumowniczych. 

"Nabrzeże Starówka" 30x 40 cm,2002

"NABRZEŻE STARÓWKA"
Grafika uwidacznia sieć szyn poddźwigowych i kolejowych. Pod portalami dźwigów muszą zmieścić się tory kolejowe, gdyż do niedawna był to dominujący sposób transportu do i z portu szczecińskiego.
Obecnie tory kolejowe na nabrzeżach nie spełniają już tak ważnej roli , rdzewieją  i zarastają zielenią.
Nowe nabrzeża obsługuje przeważnie transport kołowy.



"Dźwig pływający"40 x30 cm,2002

"DŻWIG PŁYWAJĄCY"
Dźwig z wysięgnikiem łamanym na pontonie, Wyróżniają go dwie rzeczy specyficzne  dla pracy w porcie .Po pierwsze jest to dźwig pływający, więc łatwo przemieszcza się na poszczególne nabrzeża oraz może pracować w relacjach burta-burta. Dźwig staje wówczas, pomiędzy statkiem a innym burtą innego statku co znakomicie usprawnia pracę portu. 

"Nabrzeże portowe" 30 x40 cm,2002

 Obraz pokazuje rozlewiska Międzyodrza, na których rozłożyły się tereny portowe. Tereny trudne do zagospodarowania jako, że grunty twardsze, na których można "oprzeć" budowle portowe (nabrzeża, magazyny) znajdują się kilkanaście metrów poniżej poziomu zero. Wszystkie budowle szczecińskiego portu muszą być podparte na gęstej siatce pali co staje się niewyobrażalnie drogim przedsięwzięciem.

W operacji dobijania do nabrzeża korzysta się z pomocy holowników. Jeden z nich dopycha statek a drugi asekuruje manewry w gotowości do działania na wezwanie pilota. Nieodzowna pomoc holowników w trakcie wejścia statku morskiego do portu wynika z tego, że statki nie mają z reguły zbyt dużych zdolności do manewrowania w ograniczonych nabrzeżami akwenach.

"Łódź rybacka I"30 x40 cm ,2007

 

"ŁÓDŹ RYBACKA" 
Łodzie rybackie na plaży w Międzyzdrojach to część ginącego już Krajobrazu Kulturowego miejscowości nadmorskich leżących w linii brzegowej Morza Bałtyckiego.
To również bardzo ważna atrakcja turystyczna tego popularnego nadmorskiego kurortu.
Koloryt tego krajobrazu tworzą: kolorowe łodzie, narzędzia połowu, boje, chorągiewki, naprawa osprzętu, moment wypłynięcia w morze, rozstawianie sieci,
połów, oczekiwanie na powrót i wyciąganie łodzi na plażę.


"Łódź rybacka II",30 x40 cm,2007

"ŁÓDŹ RYBACKA" 
Łodzie rybackie na plaży w Międzyzdrojach to część ginącego już Krajobrazu Kulturowego miejscowości nadmorskich leżących w linii brzegowej Morza Bałtyckiego.
To również bardzo ważna atrakcja turystyczna tego popularnego nadmorskiego kurortu.
Koloryt tego krajobrazu tworzą: kolorowe łodzie, narzędzia połowu, boje, chorągiewki, naprawa osprzętu, moment wypłynięcia w morze, rozstawianie sieci,
połów, oczekiwanie na powrót i wyciąganie łodzi na plażę.

 

"Łóź rybacka III" 30 x 40 cm, 2007

"ŁÓDŹ RYBACKA" 
Łodzie rybackie na plaży w Międzyzdrojach to część ginącego już Krajobrazu Kulturowego miejscowości nadmorskich leżących w linii brzegowej Morza Bałtyckiego.
To również bardzo ważna atrakcja turystyczna tego popularnego nadmorskiego kurortu.
Koloryt tego krajobrazu tworzą: kolorowe łodzie, narzędzia połowu, boje, chorągiewki, naprawa osprzętu, moment wypłynięcia w morze, rozstawianie sieci, połów, oczekiwanie na powrót i wyciąganie łodzi na plażę

Wszystkie Grafiki Są Dostępne.

seria limitowana nakład 30 egz.

Potrzebujesz więcej informacji zadzwoń lub napisz do nas.